Ve větších obchodech už se stalo zvykem, že tam zákazníkům nabízejí za jejich nákupy nějaké ty dary. Přičemž je nasnadě, že jde obchodníkům o snahu získat věrné zákazníky, kteří u nich utratí větší peníze, a tomu jsou podobné nabídky i uzpůsobeny.
Člověk musí v tom kterém obchodě utratit takovou a takovou sumu, za niž dostane tu takové a tu onaké potvrzení, jež pak bude moci směnit za to či ono. A je nasnadě, že tolik peněz člověk naráz neutratí a tudíž si i na odměnu počká. Dostane ji až tehdy, kdy splní vše, co se po něm žádá. Což je někdy také až na svatého Dyndy. Protože zákazník své povinnosti v takovém případě splnit musí, zatímco obchod?
Obchod si to zpravidla právně ošetří natolik dobře, aby nakonec nemusel. Jak o tom svědčí už nejeden podobný případ, jenž už v minulosti prosákl i do médií.
Našinec, který tak propadne některé věrnostní akci, nakonec nejednou spláče nad výdělkem. Protože nejprve třeba nejsou kartičky na sbírání bodů, pak na ně někdy nejsou samolepky, a když někdo dosáhne kýženého výsledku, nejsou zkrátka slibované odměny.
Na první výherce se zpravidla dostane. Jenže pak začnou ceny docházet a ti, kdo přijdou později, tak nejednou neuspějí. Jsou sice nespokojení, jenže co nadělají? Někdy sice takový obchodní řetězec nechá ceny přidělat, jenže nejednou nakonec „opozdilec“ ostrouhá. Protože lidé ve skutečnosti nárok na dárek nemají. Obchodníci prostě negarantují, že bude toho slibovaného dost po celou dobu trvání podobné akce, těmi různými „body“ počínaje a cenami konče. A nejednou si dokonce přímo vyhrazují, že mohou akci ze závažných důvodů a bez náhrady zkrátit, odložit, přerušit či zrušit anebo změnit její pravidla. A stačí třeba i to, aby byly odměny v jedné jediné z mnoha prodejen, aby mohla nějaká ta soutěž probíhat v obchodech všech; byť je nasnadě, že jen málokdo ze zákazníků touží po tom, jet si vyzvednout odměnu třeba i na druhý konec republiky. Kde se dá možná ještě uspět.
Obchody tak už nabízely kdeco. Třeba hrnky s postavičkami od Dysneyho, nádobí, skleničky, stavebnice, knížky, deskové hry. A tržby rostly. Ovšem když došlo na pověstné lámání chleba, odešli mnozí zákazníci s nepořízenou. Protože pravidla jsou pravidla. A když se to správně sepíše, nemusí obchod vlastně nic. Pak jsou jakékoliv odměny nevymahatelné.
Obchodníci se sice omlouvají, ale jenom blázen jejich omluvu přijme. Protože jde často o bohapustý podvod. Na který někdo doplatí.
A obchod to není. Protože kdyby to škodilo obchodu, nikdy by se nekonaly podobné akce. Kdy třeba po utracení tolika a tolika peněz dostanete – velké kulové. Ovšem bez záruky
Menu